VÄLKOMMEN!
Nedan hittar du all information för att du ska känna dig trygg i ditt köp i webbshopen. För orderhantering och distribution har vi anlitat Prendo AB, de tar väl hand om din beställning.
 
BESTÄLLNING
Om din order inte hunnit gå för plock och pack på vårt lager så kan du kontakta oss och vi annullerar den åt dig. Observera att önskemål om annullering via mail måste bli bekräftat av oss, utan bekräftelse så har ingen annullering skett. Om du ångrar det du har beställt och det redan har skickats så har du 14 dagars returrätt. Läs mer under returhantering. Vi kan ändra och lägga till varor i din order om du har valt faktura som betalsätt. Om du har betalat med kort kan tillägg inte göras i din order. Här kan vi endast ta bort varor i din order. Observera att ändringar enligt ovan endast kan göras förutsatt att din order inte gått till plock och pack på vårt lager.
 
Alla priser är inkl. moms (6%, 12% el. 25%). Om momsen ändras förbehåller sig Crossroads rätten att ändra priserna motsvarande. Du väljer hur du vill betala din order i kassan när du slutför ditt köp. Du kan betala på två olika sätt:
Kort
Vi tar Visa, Eurocard och Mastercard. Inga extrakostnader utöver frakt tillkommer då du väljer att betala med kort. Om du väljer att betala med Bank- / Kreditkort sker betalning via vår partner DIBS. Vi garanterar att all kommunikation med banken sker på ett mycket säkert sätt. Genom en att använda SSL-kryptering (Secure Socket Layer), garanterar vi att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Inga uppgifter kring ditt kort sparas. När du betalar med kontokort måste du ange ditt eget kortnummer och kortets giltighetstid (år och månad), samt CVV/CVC-koden, samt vara över 18 år gammal. Observera att ditt konto debiteras vid köptillfället.
Fakturera mig
Vi samarbetar med Klarna som ställer ut en faktura till dig om du väljer detta betalsätt. Systemet kontrollerar att din folkbokföringsadress är densamma som du har angett och om den inte är det så uppdaterar den automatiskt till din folkbokförda adress. Detta är ett krav för att fakturaköpet ska bli godkänt. En kreditupplysning ingår i Klarnas rutinkontroll. Du betalar sedan fakturan från Klarna på det sätt du själv väljer. Väljer du att betala mot faktura så behöver du inte betala innan du mottagit dina varor. Du betalar 35 kr i en fakturaavgift. Fakturan får du via brev och du har sedan 14 dagar på dig att betala. Du måste vara över 18 år och får heller inte ha någon betalningsanmärkning.
Bedrägerier och falska beställningar polisanmäls.
 
Leverans av din beställning sker i första hand med DHL till ditt lokala postutlämningsställe. Stora varor eller om varorna du handlar är för många och därmed för stort för att skickas som paket kommer att skickas på pall. Dessa aviseras med en särskild avisering av DHL. Den levereras hem till dig under dagtid kl 8-16 på gatuplan eller tomtgräns efter avisering. I tjänsten ingår endast ett leveransförsök. Pallen lämnas endast ut mot kvittens så pallen måste signeras av någon som tar emot den på plats. Det är inte möjligt att ändra leveransadress i efterhand. Om du som mottagare inte finns hemma som överenskommet så aviseras godset och finns då att hämta på närmaste postterminal för pall upp till 14 dagar efter ankomstdag. Du kan få pallen utkörd igen om så önskas men då mot en avgift som DHL debiterar dig. Vi levererar alltid din order så snabbt som möjligt, normalt inom 10 arbetsdagar. Leverans sker endast inom Sverige. Finns varorna inte på vårt lager kan leveranstiden bli något längre. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av enstaka produkter. Garantisedel/kvitto och eventuella försäkringsbevis medföljer leveransen. Tänk på att spara kvitton, försäkringspapper osv, för eventuella returer, reklamationer eller byten. Du är välkommen att ta kontakt med vår kundtjänst om du har funderingar kring din order. Kontakta oss då på e-post: trygghansa@prendo.se
 
Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel att varan repareras eller att du får en annan vara i stället.
 
Enligt konsumentköplagen har du tre år (om ingen annan garanti anges) på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
 
Alla returer/reklamationer ska alltid meddelas till vår kundtjänst via mail: trygghansa@prendo.se innan du återsänder varan. Det är full ångerrätt på produkterna. Du har 14 dagars ångerfrist enligt konsumentköplagen från den dag du tagit emot varan eller hämtat den på utlämningsstället. Villkoret är givetvis att varan är oanvänd och att den returneras komplett i sitt originalemballage. Bifoga följesedeln/kvittot som medföljer leveransen. På hygienartiklar och förbrukningsartiklar gäller inte ångerrätten om förpackningen är bruten. Eventuell återbetalning av produkten (ej frakt och eventuell fakturaavgift) sker via Prendo. Enligt ångerrätten får du själv stå för returkostnaden. Skulle varan skadas eller komma bort då du återsänder den till Prendo så är du betalningsansvarig. Vi löser inte ut returer skickade till oss mot postförskotteller rek. För returer av julklappar gäller ovanstående villkoren med en förlängning av öppet köp, försändelsen ska vara poststämplad och skickad senast 3 januari.
 
En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan samt att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Du måste meddela om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt bestämmelserna från den 1 juli 2002. Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter: Reklamera alltid så snart som möjligt!
 
På varje order tillkommer en fraktavgift. Fraktavgiften visas tydligt i kassan innan du lägger din order. För alla beställningar upp till 800 kr tillkommer en frakt på 99 kr, för alla beställningar över 800 kr är det fraktfritt. Vid fakturabetalning tillkommer en kostnad på 35 kr. Avgiften är oberoende av hur många produkter som beställts.
 
För paket som ej hämtas ut förbehåller sig Prendo rätten att debitera en administrationsavgift på 75 kr samt en kostnad motsvarande den dubbla fraktkostnaden (ex. 158 kr för en fraktkostnad på 79 kr). Där betalningssättet är faktura förbehåller sig Prendo rätten att även debitera fakturaavgift för ej uthämtade paket. Vid eventuella fraktfria kampanjer debiteras returfrakt för ej uthämtade paket.
 
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, vilket även inkluderar felaktigt prissatta varor.
 
Prendo AB, org nr 556262-6233, Brukslagarvägen 5, 611 31 Nyköping, telefonnummer 0155-20 03 40, ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter. Personuppgiftsombud på Prendo är John Ekoff. Prendo behandlar samtliga personuppgifter som du lämnar på ett lagligt och korrekt sätt. I samband med att du beställer en vara, anmäler intresse för våra produkter eller erbjudanden eller på annat sätt kontaktar Prendo, anmodar Prendo dig att uppge personuppgifter. Dessa personuppgifter kan t ex avse dina kontaktuppgifter (såsom namn, personnummer, adress, telefonnummer, emailadress), kontaktuppgifter för företag (t ex befattning, avdelning, organisationsnamn), användarnamn och lösenord, kortinformation, ekonomisk information (t ex information om bankkonton), anställningsuppgifter och/eller annan information (t ex köppreferenser, språk, ålder, födelsedatum, kön och civilstånd). För att Prendo skall kunna fullgöra sina åtaganden gentemot dig och ge dig god service, behöver Prendo behandla dessa personuppgifter.
 
Prendo behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:
Prendos kundverksamhet (avser alla till försäljning av varor/tjänster hänförliga rutiner för kundservice, rådgivning, försäljning, registrering, avisering, betalning, inkassering, reklamation samt andra därtill relaterade erforderliga åtgärder);
Prendos marknadsföringsåtgärder (avser alla åtgärder som har samband med marknadsföring av varor/tjänster som Prendo säljer/förmedlar, däribland distribution av marknadsföringsmaterial).
Prendo sparar inte dina personuppgifter under längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen för behandlingen. Dina personuppgifter kommer endast att behandlas av Prendo, bolag inom Prendokoncernen och bolag som Prendo samarbetar med. Du har enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) rätt att gratis, en gång per kalenderår, efter skriftligt undertecknad ansökan ställd till Prendo, få besked om vilka personuppgifter om dig som Prendo behandlar och hur Prendo behandlar dessa. Du har även rätt att enligt 28 § personuppgiftslagen begära rättelse i fråga om personuppgifter som Prendo behandlar om dig. Du har också rätt när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter. Du avgör själv om du vill lämna dina personuppgifter till Prendo och samtycka till att Prendo behandlar dem. Om du väljer att inte samtycka finns dock risk att Prendo inte kommer att kunna motta och behandla din beställning och därför inte heller leverera i enlighet med den. På samma sätt gäller att Prendo kanske inte kommer att kunna fullgöra sina åtaganden mot dig om du återkallar ditt samtycke till personuppgiftsbehandlingen. Genom att fylla i dina personuppgifter och skicka in din beställningen till Prendo samtycker du också till att Prendo behandlar dina personuppgifter.
 
Till DIBS skickas kortnummer, personnummer och belopp. DIBS har inte tillåtelse att föra dessa uppgifter vidare, förutom till kortföretagen för auktorisering av belopp. DIBS använder den senaste säkerhetstekniken och jobbar tillsammans med banker och finansinspektionen för att säkerställa kvalitet och säkerhet. All information krypteras med 128-bitars SSL-kryptering.
 
Vi kan inte garantera att de färger som visas på webbplatsen exakt återger de färger som erbjudandet har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningar i din dator.
 
JavaScript måste vara aktiverat i din webbläsare för att sidan ska fungera.
 
Vad är en cookie?

En cookie är en liten fil som sparas på din dator av webbplatsen du besöker. Cookies används på de flesta webbplatser för att ge dig tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel vid funktioner som talar om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Shoppens webbplats använder endast sessionscookies. Under tiden du besöker oss och surfar på en sida, lagras den här cookien temporärt i din dators minne för att bland annat styra menyernas utseende och se till att rätt information visas för dig. Sessionscookies lagras inte på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Hur undviker du cookies?

Du kan stänga av cookies i din webbläsare, detta kan dock innebära att du inte kan använda vissa webbplatser. Exakt hur det går till kan du läsa i dokumentationen/hjälpen till din webbläsare. Du kan få mer information hos Post- och Telestyrelsen.
 
Vår webbplats kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte står under vår kontroll. Vi kan inte ansvara för integritetsskydd eller innehåll på dessa webbplatser utan tillhandahåller länkarna för att underlätta för våra besökare att hitta mer information inom specifika områden.
 
I shoppen skyddar vi dina uppgifter med hjälp av kryptering. SSL står för Secure Sockets Layer och är en funktion som gör att all information som skickas mellan köparen och säljaren krypteras.

Vid frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst
E-post: trygghansa@prendo.se
Mail besvaras endast under kontorstid på vardagar.
 
Tillbaka